De ce nu aş locui într-un bloc nou

Articolul de faţă nu are neapărat legătură cu incendiul din complexul rezidenţial construit de Robert Negoiţă. Era doar una din ideile de articol pe care mi le notez din când în când şi pe care le duc la bun sfârşit când am timp de scris. Părerea despre blocurile construite în România în ultimii 10 ani o am de ceva vreme, evenimentul nefericit de zilele trecute şi neregulile ce au ieşit la iveală nu sunt decât o confirmare a modului în care s-a lucrat în pseudo-industria construcţiilor de locuințe din timpului boom-ului imobiliar în România.

Eu încă numesc blocurile construite în perioada 1985-1995 (hai, poate până în 2000) „blocuri noi” pentru că pentru mine sunt ultimele blocuri de calitate construite în România. Cum e posibil aşa ceva, când am avut şi încă aveam atâţia harnici dezvoltatori imobiliari în ultima decadă ? (până şi cuplul Bănică-Marin se apucaseră de imobiliare, numai că s-au trezit cam târziu, la spartul târgului. Pardon, balonului. Imobiliar, adică).

Care sunt de fapt alternativele cumpărătorilor din România când vine vorba de achiziţionat un apartament ? Au ei cu adevărat altceva mai bun de ales decât aşa zisele blocuri „vechi” ? Să vedem ce mai pot alege:

Blocuri noi, construite de dezvoltatori privaţi

Acum vreo 2 sau 3 ani, PROTV a difuzat o serie de reportaje numită „Există viaţă după cutremur ?”. Într-unul din episoade s-a vorbit și despre expertiza blocurilor din Bucureşti, realizată de o echipă de specialişti ce a comparat un bloc mai vechi de 70 de ani, unul de la începutul anilor ’80 şi unul finalizat în 2009. Evident, cel mai vechi bloc examinat prezenta riscuri la un eventual seism de mari proporţii (armătura măcinată de betonul acid), cel de după cutremurul din ’77 era construit cu un beton de calitate, cu armături serioase, iar cel din 2009 conţinea un beton decent, dar de calitate mai slabă decât cel ridicat în anii ’80, având şi armături mai subţiri. Ceea ce a fost însă interesant e că, după spusele reporterilor, blocul respectiv fusese singura construcţie nouă în care avuseseră acces: toţi ceilalţi dezvoltatori imobiliari din Bucureşti contactaţi pentru a permite efectuarea testelor găsiseră scuze pentru a nu permite acest lucru. Vă surprinde ? Pe mine nu.

Nu trebuie sa fii un geniu să îţi dai seama că un dezvoltator ce visa în perioada 2004-2009 la un profit mai mare de 100% (uneori chiar şi mai mult) a făcut compromisuri în ceea ce priveşte calitatea construcţiilor (beton mai prost, finisaje mai ieftine etc). Deh, maximizezi profitul din toate poziţiile, nu ? Mai mult, se ştie că pe un şantier se fură materiale de la diriginte până la ultimul muncitor. Am auzit de toate: fundaţie turnată iarna, fier ce este fotografiat iar apoi scos din beton, pet-uri băgate prin pereţi, pereţi strâmbi sau prin care trece lejer gerul, pereţi interiori ce se clatină dacă te împiedici peste ei şi aşa mai departe. A, era să uit: blocuri construite lângă calea ferată sau lângă groapa de gunoi, precum cele din complexul menţionat la început. De ce ar alege un cumpărător să locuiască într-un asemenea bloc ? Nici măcar nu se pune problema preţurilor (care sunt, culmea, de obicei mai mari decât în cazul blocurilor vechi, pentru că, teoretic, ar trebui să ofere o calitate superioară), ci doar de a înțelege de ce sunt dispuşi oamenii să ia în seamă asemenea glume proaste.

Blocuri ANL

Trecem peste faptul că de multe ori aceste blocuri sunt practic de neatins pentru cei cărora li se adresează de fapt şi că există o groază de locatari ce nu îndeplinesc condiţiile de acordare a dreptului de a le ocupa, dar beneficiază de ele datorită sistemului de PR (Pile şi Relaţii). Cât priveşte însă calitatea, şi ele lasă de dorit: mai cade câte un tavan, mai o infiltraţie în subsoluri, nimicuri dintr-astea, nimic grav. Să-ţi tot doreşti să locuieşti în ele, măcar de dragul chiriei foarte mici.

Mansarde construite deasupra ultimului nivel al blocurilor 

Oricine a construit o casă poate confirma că nu costă să construieşti un apartament de 2 camere tip mansardă cu mai mult 15.000€ (asta dacă s-a făcut treabă ca la carte). Ele continuă însă să se vândă cu preţuri de peste 30.000€ ! Se poate vorbi măcar de lucrări de calitate ? Cei ce locuiesc în asemenea apartamente se plâng de călduri insuportabile vara şi de costuri mari cu încălzirea iarna, de instalaţii sanitare dubioase etc. Nu mai vorbim de faptul că unele nu au nici măcar autorizație de construcție, pentru că e destul de riscant să adaugi un etaj suplimentar pe un bloc ce are fundaţia calculată pentru un număr fix de etaje.

Blocuri noi, zici ? Nu, mulţumesc !

36 de răspunsuri la „De ce nu aş locui într-un bloc nou

  1. salut! pot sa spun ca am dezvoltat o obsesie grava vis-a-vis de blocurile noi daca merita ele sau nu.
    am sa plec de la o ipoteza..vbesc de ansamblurile mari de „lux” si presupun ca nu sunt probleme cu structura etc..doar n-o fi construit ceaushescu mai bine decat capitalishti!!??

    prin 2010 ma intoarcem de la mare cu autocarul si trecand pe splaiul unirii am zarit asmita gardens. citisem de vedeta adelina pestritu ca locuia in quadra (suspectez mai multe ansambluri ca si-au facut reclama prezentand astfel de „vedete” ca fiind locatare). din autocar asmita mi s-au parut nishte blocuri mai ieftinutze, ma gandeam eu (ma inshelam eu ca daca sunt asa multe etaje trebuie sa fie ceva mai ieftine). informandu-va am constatat ca de fapt in plin boom s-au platit 306000 de euro pe 3 camere..
    apoi belele cu intretinerea, care e un capitol greu la bloacele noi.

    imi amintesc de iarna 2011 rataceam pe calea dudesti incercand sa ajung la mall. era zapada sia-m zarit pe un geam shmeker scris incity. zic mama, asta chiar ca trebuie sa fie tare..aicea, daca esti ajuns, aicea tre’ sa-ti cumperi…
    iar research online: pai stai sa vezi ca pe langa intretinerea calculata alandala, te trezesti (daca nu esti suficient de treaz sa citesti contractul si deci sa nu mai cumperi) ca ai de platit si taxa de concesiune..

    si ajungi la vorbele lui badea: „sa fiu „bill” slujbe ala de la apple „, sa am oricati bani n-as accepta…

    am zis de intretinerea ca e un capitol tare belicos..eu zic ca orice om de bun simt ar cugeta la modul urmator referitor la plata utilitatilor: trebuie sa fie mai ieftin decat la radet care are niste pierderi imense!!!
    cand colo, nici vorba doar pentru apa calda si caldura plateshti de te ia mama drecu’..
    pe langa astea, mai sunt asa numitele cheltuieli specifice de ansamblu rezidential: taxa pe nimic (de administrare ii zic ei) care iti salta in medie peste 3 milioane de lei vechi, plus alte avioane ..gen intretinere spatii verzi, spatii verzi care sunt mai mult in poze decat in realitate…paza..si alte cele..

    upground pipera…de aici vine cheia..dezvoltatori: dragos batlan (un „greu” care si-a luat-o de nevasta pe una de la blondy dupa 8 luni de cand a cunoscut-o, cine shtie de cat timp o visa) si un grec speculator, printre altele si-a recapatat city mall pe care il vanduse unora la pret de nimic…dupa criza.

    totuj spre deosebire de alte ansambluri n-am auzit de tzepe date …ansamblul a fost finalizat, constructorul platit in apartamente (ca deh, venise criza), toata lumea fericita..
    apoi vandut (probabil minus apartamentele date constructorului) catre deutsche bank..sau ceva de genu.

    alta shtire enteresanta, huawei si nush care multinationale au inchiriat apartamente pentru expatzi..
    hopa,,uite o cheitza..
    uite de ce nu se lasa din preturi….uite de ce se „administreaza” asa…cu nishte costuri de hotel la intretzinere..

    cred ca toti marii jucatori ashtia viseaza sute de expatzi care sa le populeze blocurile..candva, dupa criza..cand economia va inflori..
    daca nu, mai fac ei nishte tranzactii, mai spala ce se poate spala..

    in orice caz n-ai ce cauta ca persoana fizica sa fii captiva in acest joc al lor..
    oricati bani ai avea..

  2. Locuiesc in bloc construit de odioasa dictatura in 1980, cica dupa un proiect rusesc. Zic ei ca rezista la 8 grade pe Richter. Na, om trai si om vedea.
    Dar, ca unul care mai stie o iota despre constructii, confirm: foarte multe astfel de blocuri noi sunt un dezastru, cu betonul moale, apa plus nisip si urme de ciment.
    Cei care isi permit constructia unei case sunt rugati sa faca urmatoarea miscare: luati-va liber si stati pe santier!!! Intr-o rulota, garaj de beton, ceva. (asta daca nu v-o construiti in regie proprie). Nu merita sa aveti incredere in nimeni, pe bune.

      • De pe forumuri adunate: –– „Eu personal cand m-am hotarat sa-mi iau apartament intr-o cladire noua a fost din cauza faptului ca voi plati timp de 30 ani (cel putin teoretic, nu am noroc la bani asa ca va trebui sa muncesc din greu..) credit la banca, si intr-un bloc vechi construit pe vremea comunismului nu-mi garanteaza nimeni ca va mai tine atat.. Cei drept, e la fel de valabil si cu constructiile noi, dar macar au un alt…aer.”

        • Eh, au alt aer, e adevarat 🙂 Dar nu am inteles, cine ii garanteaza pentru cele noi ? Constructorul ?! pai astia pot declara faliment in 2 ani, cine te mai despagubeste daca pica blocul peste 10 ani ?

          Se vorbea parca de vreo 50 de garantie pentru blocuri. Deci teoretic, astea noi ar trebui sa tina mai mult, findca cele vechi se apropie de expirarea garantiei. Insa la cum se pare ca au construit maretii nostri dezvoltatori, parca as paria tot pe cele din anii ’80, chiar ’90.

        • Cunosc complexe rezidentiale construite peste noapte de bisnitari imobiliari, cu incalcari serioase ale normelor de constructie, cu spagile aferente la ISC si Primarie pentru avize si autorizatii, cu materiale cat mai ieftine, intr-un cuvant, cu foarte multe nereguli. S-au vandut in proportie de 90-100% deoarece pretul practicat este considerat a fi sub pretul pietii, si foarte multi s-au inghesuit sa prinda si ei un apartament in aceste „minuni arhitectonice”. Nici nu vreau sa ma gandesc cum vor arata peste 20 de ani…. Probabil vor fi viitoarele ghetouri ale Bucurestiului.

        • Stii cum se spune, nu e bine sa te bucuri de raul altuia. Atata au gandit, atata au primit cumparatorii. Cel mai bine e sa invatam ceva din treaba asta si sa ne ferim la randul nostru.

        • Iti dau un avertisment extrem de serios. Problemele structurale ale blocurilor tin de normativele de proiectare care erau unele inainte de ’77, apoi altele dupa ’77, in anii ’80, cat si dupa ’90, inclusiv dupa 2000. Sa nu cumva sa crezi ca un bloc construit dupa ’80 e bun, oricare ar fi el. Daca te interesezi putin despre ce vorbesc, sper ca vei mai avea taria sa intri in blocul in care locuiesti. Trebuie macar sa dormi. Nu uita ca au existat blocuri cu structura proiectata si realizata dupa normative anterioare de ’77, dar terminate si receptionate in ’80. Ai mare grija ! Intereseaza-te si ce inseamna o garantie, perioada de garantie, mentenanta, conditii de aplicabilitate.
          Mie cel mai mult imi plac baietii care se bucura de blocurile ceausiste finalizate dupa ’90. Dupa ei, o structura ce a stat sub cerul liber niste ani, si nu putini, e perfecta. Cu blocurile „dezvoltatorilor” e un roman intreg.

        • Multumesc mult pentru informatii, care sunt utile atat mie, cat si celor care citesc acest blog! In prezent, eu stau in chirie intr-un bloc de 10 etaje din Drumul Taberei, construit in ’73, care s-a comportat foarte bine la cutremurul din ’77. Din cauza asta este important ca un viitor cumparator sa ceara Cartea Tehnica a imobilului. Sunt foarte putini care fac asta.

        • Am gresit ca am folosit a II-a singular, mesajul se adresa si lui @basme, intrucat dialogul era intre voi. Cand am spus de baietii cunoscatori am avut in vedere talentul agentilor si a vanzatorilor de a specifica in mod expres cat de nou este blocul. In alea sa stea ei cu familiile lor. Exemplul edificator in Bucuresti sunt blocurile de pe B-dul Unirii sau Splai, etc.
          Cartea tehnica este si nu este importanta. Depinde ce a mai ramas din ea, daca exista, sau ce cuprinde. Sa nu uitam ca o constructie este facuta de constructori. Si sa nu uitam si de talentul deosebit al romanului de „a face frumos” apartamentul in care locuieste.

        • Da, e clar ca multe dintre blocurile construite in comunism nu ar face fata unui cutremur de tipul celui din ’77. Dar daca e sa aleg intre ele si cele construite dupa 2000, nu le-as alege pe cele mai recente. e vorba pana la urma de minimizarea riscurilor.

        • Acum ceva timp a fost la ProTv o campanie, Exista Viata dupa Cutremur, filmuletele se pot gasi si pe Youtube sau in arhiva Stirile Protv. Foarte interesant !

  3. Pingback: Noua Casă: a fi sau nu fi ? | Basme imobiliare

  4. Pingback: Noua Casă: a fi sau a nu fi ? | Basme imobiliare

  5. Incep din ce in ce mai mult sa cred ca cea mai buna varianta (e adevarat, care presupune o investitie financiara mai mare), este sa cumperi teren si sa iti faci casa. Blocurile vechi au deja o uzura de cel putin 35 de ani, cu toate problemele aferente acestei uzuri, iar cele noi … nu mai comentez. M-am lamurit cu varf si indesat, si am patit-o pe propria piele. Blocurile noi sunt exact ca in vorba: „afara e vopsit gardul, inauntru leopardul”. Nu vreau sa generalizez, poate chiar exista blocuri noi construite cu simt de raspundere. Din pacate, singurele zone in care poti sa cumperi teren la un pret cat de cat decent sunt cele de la marginea Bucurestiului.

  6. Exista si exceptii sa sti. Eu sunt foarte multumit de achizitia a unui apartament de 3 camere intr-un bloc din complexul Cosmopolis si n-am avut pana acum vreun regret ca mi-am dat toate economiile pe asa ceva. Totul este luxos si bine pus la punct, aranjare, design, culori. Si ca sa numai punem la socoteala celelalte beneficii de a sta aici. Nici nu este asa departe, asa ca merita sa depui un efort si sa te muti aici.

    • Andrei comentat 24 Noi 2014
      Sunt in Cosmopolis de aproape un an si deja vreau sa plec. Sunt mai multe motive, nici nu stiu cu care sa incep:

      1. Pica curentul de 3-4 ori pe zi. In weekend a picat aproape 2 ore, de la ~7:30 pana la ~9:20. Stam ca in epoca de piata pe intuneric si plus se mai ard si electrocasnicile! Mi s-a ars PC-ul am schimbat sursa si hard disk-ul m-a costat 545 de lei. Eu am scapat ieftin la vecini s-au ars mai multe electrocasnice.

      2. Mizerie si galagie non stop de pe santier. Cosmopolisul este un mare santier, nu poti deschide geamul din cauza prafului ridicat de basculantele care trec non stop. Se lucreaza si pana noaptea tarziu, se lucreaza si pana la ora 24:00, daca aveti copii multa bafta sa-i adormiti, daca rugati vre-un boss de pe santier care este turc mult success, in cel mai bun caz te injura in turca…

      3. Platesti o factura care cei de la OPUS refuza sa-ti spuna exact pentru ce este. Cand agentul de vanzari a prezentat vila a promis marea si sarea

      4. Calitatea este foarte proasta. De 3 ori mi-au decupat tavanul si am santier in casa o data la 2-3 luni. Au crapat peretii si avem mucegai peste tot, va dati seama cat de periculos este pentru sanatatea copiilor. si noi inca suntem OK pe langa vecini care au avut si mai multe probleme.

      5. Sobolani/soareci peste tot. Au intrat in casa, au intrat in masina parcata in fata casei si s-au innecat in piscina. Vara asta am scos 3 sobolani din piscina.

      Imi pare foarte rau ca nu am stiut aceasta informatie in 2013 cand am cumparat vila… sper sa ajute pe cineva aceasta informatie.

      • Am fost astazi in Cosmopolis sa vedem un apartament de 3 camere. Eram atat de entuziasmati de complex si deja ne vedeam stand acolo. Cand am ajuns pur si simplu ne-am desumflat. Blocurile cele deja construite au fisuri si crapaturi de parca ar fi fost un cutremur serios. Tencuiala exterioata umflata si scorojita. La baza lor, blocurile au crapaturi, crapaturi de circa 3-4 cm . Groaznic! Am vizitat apartamentul intr-un bloc abia terminat, tencuiala la exterior deja era fisurata, singurul lucru care mi-a placut era casa scarii si liftul. Apartamentele vizitate pot fi puse in categoria 3 camere confort 2 (daca exista asa ceva). Cand am intrat m-am speriat, locuiesc acum intr-un bloc confort 1 sporit de pe vremea lui Ceausescu, din 85. Sufrageria mea este mai mare decat cea din Cosmopolis care in planul lor avea 17,56 mp. Apartamentele per toatal erau incredibil de mici si de prost compartimentate. Mentionez ca am vazut 3 apartamente de 3 camere. de 50 mp, de 62 mp si de 65. Cel de 65 de care eram interesati ne-a dezamagit f mult, tocmai din cauza suprafetei care la fata locului nu se vedea (parea mai mult a 65mp construiti decat utili). Centrala de apartament era pozitionata in living!!! Este prima data in viata mea cand vad asa ceva, o centrala in living. In fine, per total am plecat extrem de dezamagiti. Dimensiunea si facilitatile complexului care la inceput ne atrageau atat de mult, ne-au facut sa constientizam faptul ca nu compenseaza nici pe jumatate suprafata apartamentului si starea in care arata blocurile dupa nici 10 ani de la construirea lor. Am fost apoi la Belize, in Cernica, nu aveam asteptari si cand am ajuns am ramas surprinsi placut. 3 camere la 93 de mp utili. IMENSE! Living de 35 mp, parca intrasem in alta lume. Sa nu mai spun de inaltimea scazuta a apartamentelor din Cosmopolis de care ne-am dat seama abia cand am ajuns in Belize si am vazut cat de inalte erau camere. Da, consum mai mare pt incalzire dar prefer sa dau mai mult la gaze si sa ma simt in largul meu decat sa stau intr-o cutie de chibrituri in Cosmopolis.

  7. Nu cumparati apartamente in blocuri noi construite de familia Mihai. Construieste in zona de sud, Brancoveanu Berceni.
    Familia Mihai nu e de incredere, numai minciuni peste minciuni. Nu isi respecta intelegerile, nu termina la timp proiectele, probleme mari cu muncitorii nu lucreaza bine, gresie fainta pusa prost, parchet pus prost, se apuca de constructii fara autorizatie.
    Nu faceti aceeasi greseala ca mine. Analizati bine inainte de a cumpara.

    • Buna, si eu as vrea sa cumpar de la o familie Mihai. Poti sa-mi spui exact celalalt nume? cei de la care doresc sa cumpar construiesc undeva in Drumul Taberei. Multumesc!

  8. bai fratilor, eu am ales un apartament intr-un bloc vechi fata de un apartament intr-un nou pentru ca stiu sigur ca e bun, si mai stiu ceva ce multi nu stiu rezistentele betonului in timp se maresc si ca atunci se construia mult mai bine decat acum si pe vremea aia erau oameni cu adevarat calificati sa va dau un simpu exempu la o sarpanta capriorii trebuie asezati peste pane chertati, acum daca o sa fiti atenti nu se mai cherteaza, unii pentru ca nu stiu iar altii pentru ca merge asa si nu pierd timpul in ambele cazuri se greseste.
    sfatul meu e daca vrei sa locuiesti intr-o locuinta noua facuta de altii nu, iar pentru cei ce-si fac luati-va probe din materiale si ducetile la laborator pe propriu buzunar si asigurati-va ca sunt conforme .

  9. Da, bineinteles, ai dreptate. Pe vremea comunistilor cand in privinta materialelor de constructii nu gasea-i sa cumperi nici macar un cui ruginit, exact ATUNCI se facea lucru de calitate si materialele erau mult mai bune decit in ziua de azi. Tu ai trait acele vremuri ? Ma indoiesc…..

    • Ma indoiesc ca azi, cand primesti (daca stii pe cine sa ungi) autorizatie de constructie bloc langa o casa, mai verifica cineva calitatea constructiilor. Pana la urma, blocurile vechi un trecut proba cutremurelor. Astea noi, mai putin.

      Si daca tot ai adus in discutie „vremurile de acum-vremurile de altadata”, sa-ti zic una din capitolul „la noi-la ei”: o ruda se duce intr-o banca din Romania si cere un extras de cont. Functionara o intreaba plina de sictir unde a deschis contul. I se raspunde ca in alt oras si functionara invita clientul sa se duca in agentia respectiva (repet, alt oras !) ca sa ceara extrasul de cont. Asa e si in Germania ?

      • Ma confrunzi cu niste exemple la care, sincer, ce astepti sa-ti raspund ? Tu pina la umra poti face ce vrei si cum crezi. Daca esti atit de convins ca in anii comunismului se facea lucru de calitate, DA, iti poti cumpara o colivie corespunzatoare si sa te simti bine, resp. in siguranta – unde-i problema ? Eu ti-am spus parerea mea si asta nu din auzit ci din cele patite si facute personal. Am lucrat un timp chiar personal in constructii in acei ani. Mi se intimpla sa fiu in Romania si sa trec intimplator pe linga o capodopera de-amea de atunci. De multe ori ma mir ca mai sta in picioare……asta bineinteles amintindu-mi ce calitate facusem atunci.

  10. Exercitiu de imaginatie.
    Citind postarile, sunt 2 sfaturi diametral opuse. Pe scurt: cumparati in blocuri vechi si cumparati in blocuri noi.
    Se presupune ca un cutremur frumusel a facut in asa fel incat un nr. egal de blocuri vechi cat si noi din diverse cartiere ale oricarui oras se prabusesc.
    Prin urmare nu am facut nicio diferentiere care sa influenteze intr-un fel analiza. Intrebarile, functie de alegerea tipului de bloc (vechi sau nou) ar fi :
    Daca ati scapa cu viata, voi si intreaga familie, (de exemplu – la ora respectiva ma plimbam prin parc) cum ati privi situatia si ce ati intreprinde ?
    Daca ati scapa voi (ca persoana) cu viata (numai voi erati la plimbare prin parc), dar restul familiei ar muri sub daramaturi ; cum ati privi situatia si ce ati intreprinde ?

    @basme
    Pentru exemplul tau privind banca ; pornesc de la o perla (amintita anterior) scrisa la examenul de bacalaureat : „În cunoscuta baladă „Mioriţa”, sunt descrise câteva întâmplări în care sunt implicaţi doi criminali, o oaie turnătoare şi un cioban ce şochează prin prostia lui”.
    Persoana care a solicitat extrasul de cont ce atitudine a preferat sa adopte ?

  11. Pingback: De ce nu aş locui într-un bloc nou | Case de Vanzare ILFOV | Comuna Berceni Bucuresti | Sat Berceni

Lasă un răspuns

