Planuri imobiliare

Sunt de părere că mare parte a celor ce semnează astăzi pentru un credit ipotecar pe o durată de 30 de ani vor avea la un moment dat dificultăţi în a putea plăti ratele. Şi că o planificare mai atentă a veniturilor viitoare i-ar fi putut scăpa de neplăceri.

Dar e greu să ceri cuiva să facă o predicţie a finanţelor sale pentru următorii 30 de ani, când cei mai mulţi nu îşi pot planifica nici măcar următorii 5 ani din viaţă.

h

Un fost coleg a făcut prin 2010 un credit pentru apartament. Preţul a fost de Bucureşti deşi nu locuim în capitală. Era chiriaş, dar nu era presat de nimic: nu era căsătorit, nici copii nu avea, nici o parteneră cu care să fie de mulţi ani şi să îl îndemne să-şi găsească împreună un cuib cu acte. Un an mai târziu pleca din oraş – direcţia Bucureşti – pentru un job mai bine plătit, lăsând apartamentul în grija unui frate, pentru a sta din nou în chirie şi a plăti rata pentru apartamentul în care nu ştie exact când va locui din nou. De ce l-a cumpărat totuşi ? Nu ştiu. Ba nu, mint: mi-a spus că e o investiţie, chiar dacă nu locuieşte în el, pentru că după 30 de ani, poate chiar mult mai repede, va fi achitat. Nu m-a lăsat inima să-i spun că între timp preţurile scad şi că dacă era vorba doar de investit, putea să amâne cumpărarea câțiva ani.

Un prieten şi-a construit o casă la marginea oraşului. Mare parte, cu credit. I-a luat mai bine de 1 an să o facă locuibilă, dar n-au stat acolo, el şi soţia lui, decât vreun an şi ceva, după care au emigrat. Nu par să aibă planuri de întoarcere iar casa stă, din câte ştiu, nelocuită. Din nou, nu am avut curaj să îi întreb de ce au mai construit-o, cu bani împrumutaţi, dacă nu aveau planuri să rămână în ţară. Mai ales că o casă nelocuită tinde să se deterioreze.

Un cuplu tânăr a cumpărat un apartament într-un foarte mic orăşel. La nici 3 ani distanţă, au realizat că le-ar plăcea să se mute într-un oraş mai mare, unde şi-ar putea schimba mult mai uşor serviciul. Visează să îl vândă la acelaşi preţ ca acum 3 ani, pentru a putea acoperi creditul, deşi între timp preţurile au scăzut simţitor.

Ca ei mai sunt probabil şi alţii. Unii s-au mutat la casă, departe de oraş, pentru a descoperi ulterior că distanţa mare îi încurcă. De ce ne-o fi totuşi atât de greu să ne planificăm vieţile şi să nu deviem de la traseu după cum bate vântul ?

21 de răspunsuri la „Planuri imobiliare

  1. Nu mai sunt vremurile stabile ca să poţi să îţi faci un plan de bătaie, nici măcar pe următorii 5 ani. SIngura chestie pe care o poţi face pe termen mediu-lung este să te decizi dacă vrei cu adevărat să rămâi în locul în care te găseşti în prezent, iar asta doar dacă ai lucru stabil.
    În rest? Bine sănătos? Nu ştiu de ce ai şters comentariul meu din articolul Fantezie cu… ciment, răspunsul dar la comentariul lui „bladhaund”. Oricum nu contează – casa ta, regulile tale.

    • Pai in nici unul din cazuri nu a intervenit ceva major in viata lor, ceva care sa ii faca sa isi schimbe planurile. Le-au schimbat, pur si simplu.

      Revin cu comentariul aparent sters: m-am uitat peste tot, sa nu fie neaprobat sau mai stiu eu ce, dar nu-i nicaieri, nici pe mail nu e aparuta notificarea de comentariu, deci nu stiu unde s-a pierdut.

  2. Tu esti chiar culmea. Nu intelegi ca oamenii vor sa INVESTEASCA? vor sa aibe „ceva al lor”? Cum sa arunci banii pe chirie? Nu mai bine faci un credit, platesti la el 5 ani si pe urma vinzi apartamentul, acoperi creditul si faci si profit? basca ai avut si unde sa stai astia 5 ani.

      • nu… nu intelegi… :P. Ti-am servit discursul tipic al celui care cumpara acum cu credit. Stai asa ca am uitat: Tu nu vezi ca preturile au scazut? cat crezi ca or sa mai scada?

      • Eu am avut o tentativa de a face un credit(hai sa-i zicem o curiozitate), in urma cu vreo 6 luni. Atunci mi-am zis: au scazut suficient, hai sa vad daca merita. M-am dus la banca si am cerut un grafic din ala de rambursare, pentru 50.000 de euro, sa-mi fac o idee, asa vaga, cam despre ce ar fi vorba. Am ajuns la concluziile urmatoare: Daca euriborul nu creste vreme de 5 ani. peste 5 ani as fi achitat 4700 euro din datorie(din 14400 dati la banca, fara comisionul catre fondul de garantare, care mai e vreo 500 de euro).

        Apoi am facut urmatorul lucru: am crescut euriborul cu 0.5% pe an…daca a scazut, poate si creste, nu? Concluzia? in 5 ani dai la banca inapoi 16020 euro(fara comisionul catre fondul de garantare…) si mai ai de dat: 46033 euro. Adica nu platesti nici macar 4000 de euro din datorie(in 5 ani!!!). Rata, in modu acesta ajunge la 296 euro. 12000 euro dobanda in 5 ani. Nu mai bine platesti chirie de banii astia? nici nu ramai cu datorie la sfarsitul celor 5 ani.

        Acum punem la socoteala o renovare, o mobila, cateva electrocasnice, banii de avans, banii de comisioane(agent, taxa notariala, taxe la cartea funciara, etc.) si pe urma iti spui… frate, da’ io vreau un apartament de 2 camere construit in anii ’70!!! Asta as arata tuturor celor care vor sa-si faca credit. Plus i-as intreba la cat cred ei ca va ajunge euro-ul in 5 ani si daca au auzit de negative equity.

        • Greseala cea mai mare cand vine vorba de scaderi e ca se calculeaza LA GRAMADA! Nu se ia in consideratie, zona, anul constructiei, vecini, facilitati, etc. Cate apartamente CU ADEVARAT BUNE se pun in vanzare? Un nr infim, poate sa ai un noroc chior sa gasesti asa ceva! Dar cate apartamente cu probleme?( zone de cosmar, vecini colorati, chinezi deasupra ta, drogati dedesubt, subsoluri inundate, restante enorme utilitati, cartiere IMPOSIBILE). Cate vrei, dupa parerea mea fac cam 95% din piata actuala. Cu ce ma incalzeste ca au scazut preturile la 95 apt din Ferentari, Rahova, Berceni cu 50% sa zicem?? Ptr ca 5 apt bune, in zone cautate ori nu le gasesti, ori au scazut cu un max 10%! Cei care dramuiesc banutii nu au avut bani nici in 2000 sa cumpere ceva bun, nu vor avea nici acum, egeal cat va mai scadea piata. Nu sunt angajatul vreunei agentii, nu vreau sa vand nimic, ci am cautat peste 1 an sa-mi cumpar un apt ca lumea. A fost o misiune imposibila.

        • @ Heto: în principiu, nu prea sunt afectati cei ce au cumparat pentru a locui in respectiva locuinta de negative equity. Sau ma rog, ii poate afecta nitel, dar nu le pasa de asa ceva, doar daca ar vrea sa vinda intre timp.
          Eu am calculat ca iti trebuie vreo 10.000€ pentru renovare, utilare, mobilare. Unii nu ii au si stau ani de zile cu o singura camera mobilata. Dar macar sunt proprietari, nu ? Eu, desi imi displace sa ma mut cu chiria, trebuie sa recunosc totusi ca in 24 de ore sunt instalat in noul apartament, daca e sa il schimb. E si asta un avantaj ce nu poate fi neglijat.

        • Heto,
          Sunt si niste hibe in scenariul tau. Trebuie sa fim totusi de acord ca desi platesti dobanda scl, dai niste bani ca sa fie apartamentul tau, pe cand in chirie nu ai pretentia asta.
          In plus la tendinta asta de crestere a euroborului, eu am tot sucit-o pe toate partile si de fapt cred ca nu are asta importanta. Cel mai probabil daca va creste atunci vor fi semnale ca si economia se misca, deci si venituri mai mari care vor acoperi cresterea.
          Ce ma ingrijoreaza pe mine este de fapt cresterea dobanzii de referinta de la BNR. Asta cred ca va incurca pe toata lumea.
          Oricum nu am eu cine stie ce cunostinte de economie, poate lacunele mele ma fac sa aduc argumentele astea.
          Ramane sa caut negative equity 🙂

  3. Ai perfecta dreptate, trebuie sa iti planifici macar orientativ viitorul (pe partea profesionala este mai greu, din cauza vremurilor pe care le traim….azi poti sa ai un serviciu, maine poti sa ramai fara el…), dar macar sa stii unde vrei sa locuiesti in urmatorii 15-20 de ani, daca tot iti faci credit. Eu as fi putut sa iau un apt cu 2 camere cu banii jos in orasul din care provin, care este mort din punct de vedere economic, insa am preferat sa imi fac credit pentru un apartament in Bucuresti, chiar daca este de 3 ori mai scump! Asta inseamna implicit ca mi-am asumat sa muncesc aici, nu sa ma trezesc peste noapte ca de fapt vreau sa plec in alta parte. Altfel, investesti inutil bani si timp intr-un imobil care nu mai are nicio valoare.

    • Nu vrei sa stii 🙂
      Li s-a acordat credit desi el avea o istorie foarte scurta in campul muncii (cred ca era angajat de un an), iar acum nu are un job stabil. Si desi fac parte din familie si stiau ca eu si sotia nu vrem sa cumparam (inca), nu ne-au intrebat niciodata de ce nu cumparam. Vorba aia, de ce sa ceri un sfat gratuit ?

  4. Pingback: Chirie versus rată (pe scurt) | Basme imobiliare

  5. Pingback: Planuri imobiliare (II) | Basme imobiliare

Lasă un răspuns

