Manipulaţi ? Manipulăm, Măria ta !

Nici n-au ieşit ghioceii că au şi scos căpşorul de sub zăpadă manipulatorii de primăvară: cică au ajuns ratele pentru un apartament mai mici decât chiriile (deci, pentru cei mai înceţi la minte, ar trebui să cumpărăm, da ?) Cum de unde ştiu ? De la emisiunea lui Moise Guran, cel numit şi „preţurile-apartamentelor-deja-nu-mai-sunt-o-problemă”.

manipulare TV

Trebuie să recunosc că există o sămânţă de adevăr în toată povestea: cunosc oameni ce au cumpărat de curând şi plătesc o rată egală cu chiria unui apartament similar, utilat aproape decent, deci ştirea de la TV pare adevărată. Aşa o fi oare ?

Știu cazuri de familii care şi-au făcut locuibil apartamentul nou cumpărat în mai bine de 2 ani (cei ce se băteau puternic în piept şi spuneau „păi ce bă, eu am timp să stau ca fraierul să scadă preţurile ?”). Alţii, după 1 an jumătate de la achiziţie, nu pot invita încă părinţii la tradiţionala masă „la casa lor” pentru că nu au încă o masă în living. Alţii plătesc încă preţuri halucinante pentru încălzirea centralizată pentru că nu-şi pot monta o centrală termică de apartament. De ce ? Aţi ghicit: în toate cazurile e vorba de bani. Lipsă. Locuitul în apartament proprietate personală vine la pachet cu cheltuieli suplimentare, pe care de multe ori nici manipulatorii de serviciu realizatorii TV, nici proaspeţii proprietari nu par a le lua în calcul.

Prin urmare, despre ce cheltuieli vorbim ? Curăţenie, utilare şi mobilare. Să tot fie vreo 10.000€ pentru un apartament de 2 camere, dacă acesta vine fără opţiuni, sau cum se spune în popor – chel. Cât să te ţină mobila, electrocasnicele şi ce mai cumperi prin casă ? Să zicem 15 ani, prin urmare vorbim de costuri lunare suplimentare de vreo 55€. Dacă împrumuţi cumva banii respectivi, mai plătești şi dobândă. În cazul fericit în care apartamentul este deja dotat cu centrală termică, tâmplărie termopan şi uşi în regulă, poate şi un parchet, mai economiseşti vreo treime din sumă şi cheltuielile suplimentare nu se vor ridica decât la vreo 35€ (dar vei plăti probabil o rată un pic mai mare, pentru că apartamentul are îmbunătăţiri). Totuşi, aceşti bani se adaugă la costul ratei, nu sunt de neglijat şi strică relaţia r < c (unde r=rata iar c=chiria). Mai avem de asemenea tradiţionala taxă pentru agenţia imobiliară (vreo mie-două de euro, o nimica toată), cheltuieli cu actele la notar şi mici impozite anuale. Fleacuri.

Mergând mai departe cu ideea prezentată la TV nu pot să nu mă întreb: dacă azi e profitabil (?) să faci o rată de, să zicem, 225€, în loc să plăteşti chirie lunară de 250€, oare o fi rău să cumperi când rata va fi de 150€ ? Dacă ştirea e adevărată, e semn că ne îndreptăm spre normalitate sau că trebuie să cumpăram azi, până nu se scumpesc ? (să scuipăm cu toţii în sân !)

Şi încă ceva ce uită domnii de la TVR, plătiţi din banii noştri să abereze la ore de maximă audienţă: odată semnat un contract de credit ipotecar, mai rar se întâmplă să scadă rata sau să-ţi poţi muta creditul pentru că „dincolo e mai ieftin”. Chiriile însă pot scădea, pentru că nimeni nu semnează un contract de închiriere pe o durată de 30 de ani. Cine se păcăleşte azi cu o chirie prea mare o poate schimba de luna viitoare. Cine se păcăleşte azi cu rata prea mare rămâne doar cu tăiatul lunilor din calendar, vreme de vreo 30 de ani. Dar astea-s detalii, noduri în papură, nu ?

sursă foto

62 de răspunsuri la „Manipulaţi ? Manipulăm, Măria ta !

  1. Nu-ti spusei acu’ vreo 2-3 zile ca rata vs chiria va fi o intrebare eterna? Si peste 5 ani aceasta intrebare va fi pusa si calculele vor arata cam la fel, un pic mai ieftin sa stai cu chirie dar peste X ani (unde x>25) cocioaba va fi a ta. Si in 2008 era cam la fel, cu chiriile care cresteau puternic incercand sa ajunga din urma ratele. Acu’ vor scade, in aceeasi idee, sa ajunga din urma ratele…

  2. Minciuna are picioare scurte. Pretul apartamentelor este supraevaluat si nu tine cont de realitatea financiara si posibilitatile potentialilor comparatori. Se incearca prin toate mijloacele pacalirea celor ce isi doresc un apartament, insinuindu-se ca pretul apartamentelor a scazut suficient de mult, dar prin raportare la anii 2007 sau 2008. De ce nu se raporteaza la preturile din 1996-2000. Au crescut veniturile in medie pe familie asa mult incat ii dau banii afara din casa? Manipularea poate reusi la cei neinformati, din fericire tot mai putini. Sa te indatorezi pentru toata viata in timp ce speculatorii imobiliari, asazisii dezvoltatori si bancile care de altfel le sunt parteneri loiali, isi umplu buzunarele cu bani din speculatia imobiliara? In Bucuresti pe Unirii, Decebal, Piata Victoriei un apartament cu doua camere trebuie sa se vanda la un pret cuprins intre 15.000 si 20.000 de euro, inclusiv TVA si bineinteles ca in alte zone periferice pana la cel mult 10.000 de euro. Profitul nesimtit al speculatorilor imobiliari trebuie sa scada de la 300-400% la cel mult 10%. Informati-va la piata imobiliara din SUA, cea care a creat boomul de crestere a pretului imobiliarelor de zeci de ori, iar in prezent o casa care in 2007 se vindea cu 400.000 de dolari, acum daca se vinde cu 30.000-40.000 de dolari. Nu va lasati pacaliti de sacalii imobiliari. Agentii imobiliari nu au niciun dumnezeu, induc in eroare, ca sa capuseze/traiasaca pe spinarea celor ce muncesc din greu pentru a cumpara un apartament. Numai cei isi care trateaza superficial propriul destin se angajeaza sa cumpere o locuinta la un pret superevaluat in 2013 si sa plateasca 30 de ani rate la banci cu dobanzi a caror valoare ajunge la pretul a inca unui apartament. Oare viata merita sa fie traita numai ca sa platesti pana la 60-70 de ani rate si dobanzi la un apartament superevaluat de speculantii imobiliari? Metrul patrat pentru o locuinta trebuie raportat la cel mult 2-3 salarii minime pe economie. Deci pretul unei locuinte trebuie raportat la salariul minim brut pe economie.

  3. dah, par a fi ajuns la capatul puterilor baietii.
    ultima reduta a durerii…chiriile sunt cu pana la 40% mai mari decat rata la banca!
    vorbesc de parca romania ar fi pe drumul cel bun, cu infrastructura terminata, cu predictibilitatea economica la vedere…se vor construi fabricile x, y, z…salariul minim cu creste cu p% etc..mai ramane sa alegi doar banca la care vrei credit.
    cine pica pica..

  4. era o vorba la un moment dat ca rabdarea e o virtute. Cred ca in permanenta ducem o lupta cu rabdarea in orice domeniu, nu numai in ceea ce priveste imobiliarele. La unii nu am inteles obsesia asta de a-si cumpara „propriul” apartament … incerc tot timpul sa le spun ca nu e apartamentul lor, ci al bancii dar imi racesc gura de pomana . In ochii lor eu ca si chirias sunt un „ratat” care pana acum la 31 de ani stau in chirie si nu am casa „proprie” …sau poate sunt invidiosi ca ei au rate si eu absolut niciuna. Pana una alta, cutiile pentru mutat sunt intotdeauna in debara si asteapta urmatorul mutat…in ultimii 13 ani m-am mutat de 11 ori (de 6 ori in anii facultatii ca vara paraseam locuintza). Vine si din cultura o parte din inversunarea asta de a avea apartament „propriu” … cum sa fii insurat si sa nu ai apartament? cum sa ai copii si sa stai in chirie? etc. Unii o sa palteasca toata viatza cu varf si indesat pentru prostia lor … ciudat e ca nici acum dupa ce preturile au luat-o la vale, niciunul care a luat apartament in plina criza si il stiu, nu recunoaste ca a facut prostia vietzii lui. Parca ar fi hipnotizati si tot incearca sa iti faca niste calcule care chipurile ar demonstra ca au facut o „afacere” buna.
    Toti cei la care ma refer mai sus au dus o lipsa acuta de rabdare…acum si-au amanetat viitorul. Ma apuca cumva mila cand le zic sa iesim la un suc in oras si ei zic ca ma ibine ne vedem acasa si luam o cola de la magazinul de jos ca e mai ieftin :D…dar nah, asta e cruda realitate…sau cand ii aud ca asteapta ziua de sambata sa primeasca pachet cu mancare de la parinti. Nu stiu cati sunt in situatia asta dar banuiesc ca multi din pacate pt ei.

    Referitor la manipularea din presa ultimelor zile…banuiesc ca „cineva” e flamand si vrea sa ma iprosteasca ceva persoane sa se inhame la jugul bancilor … probabil, ca intotdeauna o sa mai cada lume in plasa si tot asa. E oareceum ciudat ca aceasta manipulare a aparut aproape in toate ziarele cele mai citite exact in aceiasi zi …as fi curios cat au incasat ziarele pentru aceasta campanie de intoxicare.

    Recunosc, duc si eu o lupta cu rabdarea … noi romanii parca avem in sange dorinta de a fi proprietari dar m-am inversunat sa astept pana cand va disparea Prima casa sau pana va deveni neinteresanta, estimez ca se va intampla in 2-3 ani de acum. O data si o data tot vor cobora preturile pana la valori normale. Spun asta pt ca desi as putea sa cumpar un ap cu 2 camere fara credit, prefer sa locuiesc in continuare cu chirie. In 2-3 ani imi voi putea cumpara cu banii astia paote un ap cu 3 sau 4 camere, plus ca mai pot face si economii intre timp.

    numai bine

    • Ei, uite ca nu toti cei care au cumparat prin Prima Casa sunt „invidiosi” pe cei care cotizeaza lunar in buzunarul proprietarului… Eu am stat 9 ani in chirie, si m-am mutat de 7 ori. In 9 ani am economisit suficient cat sa am un avans deloc de neglijat, iar pentru diferenta am facut credit prin Prima Casa, care se va plati in maximum 10 ani. La un moment dat iti ajunge si cu chiria, te saturi sa te muti ca tiganu de colo-colo, probabil este sentimentul ca nu cumperi ziduri, caramizi si ciment, ci un CAMIN, pe care nu il vei avea nicicand in chirie. Si nu, nu primesc mancare de acasa, ies la suc si la film fara sa ma uit in portofel, si chiar nu am nici cea mai mica invidie pe ceri „fara rate”, pentru ca stiu ce inseamna sa stai in chirie si sa inghiti toate mofturile si ifosele proprietarilor :)) Am un apartament de 3 camere care, indiferent de fluctuatiile pietii, reprezinta si va reprezenta o VALOARE. Fiecare decide pentru propria soarta, dar daca la 31 inca stai si ASTEPTI o scadere a preturilor semnificativa, n-ai decat sa stai si pana la 50 de ani, cand o locuinta proprie deja nu va mai avea interes. In viata toate trebuie facute cumva la timpul lor, este o vorba din batrani. Nu inteleg de ce atata inversunare impotriva celor care sunt proprietari (sau ma rog, cum iti place sa afirmi, chiriasi ai bancii :)) )? Sau strugurii sunt acri cand nu ajungi la ei? :p

      • Nu stiu daca esti acceasi Diana care a comentat si pe tavanul fals, desi din descrierea situatiei tale asa s-ar parea. Din pacate mesajul meu e similar celui transmis tie de catre Florin TF:
        Textul de fata se dorea o discutie despre manipularea din mass-media. Comentariul tau e nitel offtopic. Nu stiu daca intereseaza pe cineva cat de bine te simti in apartamentul tau, in comparatie cu statul in chirie. Eu ma simt bine in chirie. Mult mai bine decat m-as simti la casa mea, dar cu rata. Nimeni de pe aici nu doreste sa stea o viata in chirie, ci vrem doar sa cumparam la un pret raportat la realitatile romanesti.
        Camin poate fi si in chirie, desi e evident ca sunt o groaza de cazuri care sa ma contrazica. Dar daca tot vorbim de confort, multi din cei ce au cumparat in ultimii ani s-ar putea sa si-l piarda, chiar daca locuiesc in casa lor: veniturile romanilor vor scadea in continuare, si nu stiu ce camin vor oferi copiilor in momentul cand isi vor da seama ca decizia de a cumpara la pret dublu i-a falimentat.
        Da, un apartament va reprezenta o valoare, dar valoarea respectiva se va injumatati, in cazul cel mai fericit. Dar de ce vorbim de valoare cand ne referim la un camin ? Suna a replica de agent imobiliar ce incearca sa vanda. E dreptul tau sa te imbarbatezi si sa te convingi ca ai luat o decizie buna, nimeni nu incearca sa te convinga de contrariu; discutia de aici este insa intre cei ce nu au cumparat inca.
        Spui ca 31 de ani e o varsta la care ar trebui sa stai la casa ta. Ce sa zic ? daca un om iti spune ca a reusit sa stranga bani de un apartament si nu e dispus sa plateasca mai mult decat face dar tu nu esti impresionata, poate ca blogul de fata nu e pentru tine. Despre ce struguri e vorba daca omul ti-a explicat ca poate cumpara un apartament, fara credit ? Imi dau seama ca poate te-a ofensat comentariul lui Laurentiu, dar nu cred ca esti in masura sa dai sfaturi. Stii tu, patitul e mai bine sa se abtina 🙂

      • „si chiar nu am nici cea mai mica invidie pe ceri “fara rate”, pentru ca stiu ce inseamna sa stai in chirie”
        Dar fata de cei fara rate si care nu stau nici cu chirie, ai invidie?

        Am un apartament de 3 camere care, indiferent de fluctuatiile pietii, reprezinta si va reprezenta o VALOARE.

        O valoare, adica EQUITY. Cauta pe google Negative Equity. Tema pentru acasa: cum VALOAREA devine Negative Equity cand valoarea de piata a activului scade la jumatate, dar tu ai de platit un credit care e egal cu dublul valorii de piata dinainte de scadere. Prietenii din US of A au inteles cel mai bine cum e.

      • O alta parere la notiunea de „camin” :
        Cunoasterea in general ; sociologia, psihologia (inclusiv cea a maselor), cultura economica, etc. inseamna enorm de mult studiu si analiza. In lipsa lor (studiu si analiza proprie) este preferata acceptarea unei „retete” care sa raspunda nevoilor noastre.
        In cazul PC, in opinia mea, manipularea este data de faptul ca ofera o „reteta” la notiunea de „propriul camin”, asa cum l-ai denumit tu. Ai avut deplina libertate de a alege in privinta participarii la program. Numai ca exista o mare diferenta (enorma) intre camin si unitate locativa. Imi este greu sa explic in cateva cuvinte si de accea te invit sa cunosti mai multe si despre urbanism (modelele ideologice, esenta critica si trasaturile generale, aplicarea in practica a modelelor ideologice, etc.). Nu uita nici aspectele de sociologie ……..

      • Doamna Diana este patty de pe softepedia si diana de pe tavanul fals. Multa vreme i-a ironizat pe cei cu credite ori pe cei care au cumparat la preturile actuale.
        Dupa aceea domana Diana a cumparat un apartament de 3 camere in apollo 2 din popesti cu 63k euro. A devenit doamna de Popesti cu acte in regula si ne explica ce afacere a facut.
        Noi suntem foarte invidiosi de legerea doameni diana, patty, apartament in popesti, super senzatie.
        O singura data am ajuns in respectiva zona, sper sa nu mai fiu nevoit sa ajung nici macar in trecere.

    • Si da, rata mea la apartamentul cu 3 camere este mai mica decat chiria la 2 camere. Daca nu as fi dat avansul respectiv, probabil ca ar fi fost egala, sau mai mare cu o suma de genul 10-15 euro (adica insignifiat). Intre timp, tu ramai cu asteptatul, si eu… cu apartamentul 😀

      • Raspund in locul lui Laurentiu: tu ramai cu rata, el ramane cu banul 🙂 Tu ramai datoare, el e inca un om liber (nu uita ca poti face orice cu o suma de bani: poti cumpara un apartament, poti incepe o afacere, poti emigra etc. Din pacate cei cu rate au pierdut libertatea asta).

        • :))) Ma amuza raspunsul tau… raman datoare cui?? Cine spune ca nu pot sa economisesc intre timp, la fel ca autorul comentariului? O fac la fel ca si atunci cand stateamin chirie! Citez: „Din pacate cei cu rate au pierdut libertatea asta” :))) Serios?? Daca vroiam sa emigrez pana acum, o faceam, daca vroiam sa imi schimb orasul, o faceam, dar am ramas pentru ca imi place aici, si din alte considerente neimportante pentru persoanele de fata. Asa ca NU, eu raman cu apartamentul + economii in banca, el umple buzunarele proprietarilor …. si ramane cu eventualele economii pe care se lauda ca le are. Cine e mai castigat?

    • Laurentiu, ce sa-ti zic: I feel you, bro 🙂 Eu nu m-am mutat atat de des, dar in rest sunt intr-o situatie foarte asemanatoare. Presiunea sociala e imensa, o simt si eu, dar e bine sa stim ca nu suntem singurii nebuni care inca mai speram la preturi normale.

      Cat priveste pe cei ce nu vor sa-si recunoasca greseala, intelege-i si tu: e al naibii de dureros sa stii ca ai fost luat de fraier si ca vei plati 30 de ani pentru asta. Cineva imi zicea ca nu a facut o greseala cumparand in 2008, pentru ca atata timp cat va putea plati rata, lui i se pare ok. Omul are credit in franci elvetieni, si ultima oara cand il intrebasem platea vreo 2000 de lei, lunar. Cum sa-l contrazici ? Cum sa-i intorci cutitul in rana ? Cei mai enervanti sunt insa cei ce sfatuiesc si pe altii sa se arunce (nu stiu daca fac asta din sadism sau chiar cred ca dau sfaturi bune). Macar cel de care am zis eu avea decenta sa-si tina gura si sa nu dea sfaturi.

      • Tu si Tavanul Fals o tineti una si buna ca o placa stricata ca cei care isi fac rata sunt niste nenorociti, sortiti pieirii, sclavi pe viata, isi smulg zilnic parul si isi musca mainile pentru greseala vietii lor…. ce mai, nu inteleg la ce mai traiesc, mai bine isi pun streangul de gat si au terminat-o :)) OK, ma confesez, eu nu dorm noaptea de grija ratei, am caruntit, am imbatranit de vreme, nu mai am concedii si nu pot sa ma mai bucur de viata :)) Ce nu pricepeti voi este ca sunt foarte, dar foarte multi oameni care vad in a fi proprietar cu totul altceva… dar ma rog, fiecare crede ce il taie capul. Nu mai filozofa atat pe tema asta, pentru ca argumentele tale sunt ZERO in fata unui om care chiar isi doreste un camin al lui.

        • Nu am spus ca cei ce fac rate sunt nenorociti, ci ca fac un targ prost, ca se vand prea ieftin. Prima Casa e o plasa intinsa cu buna stiinta: unii pica in ea, altii nu. Cand vorbeam de cei ce au cumparat la pret de bula imobiliara vorbeam la modul general, nu faceam nici o trimitere la cei ce au comentat aici. Daca te-ai simtit inclusa, ce sa zic 🙂

          Dar nu uita un lucru: cei ce ne dorim normalitate nu ne dorim ca apartamentul pe care il cumparam sa valoreze ceva, cum spui tu, pentru ca nu cumparam ca sa facem o afacere, ci ca sa locuim in acel apartament, si suntem nevoiti sa asteptam din cauza celor ce spun „mneah, preturile sunt ok, eu nu mai pot astepta”.
          Stii cum e: daca cineva se arunca de pe un bloc, nici ca-mi pasa. daca cineva se arunca de pe bloc in capul meu, imi pasa al naibii de mult. Simti nuanta ? Aici e buba. Nu-mi pasa de cei ce fac rate pentru lamborghini sau alte prostii, dar imi pasa de cei ce fac rata pentru un apartament supraevaluat, pentru ca din cauza lor trebuie sa iau de bun pretul oferit de ei.

          Argumentele mele nu sunt pentru tine, tu esti pe drumul tau, orice s-ar intampla nu-ti vom plati noi ratele (daca nu se mai petrece vreo nationalizare). Argumentele mele sunt pentru cei ce gandesc ca mine, ca Laurentiu de mai sus sau ca oricine stie valoarea muncii sale. oricine altcineva vrea sa munceasca 30 de ani pentru un apartament, e liber sa o faca. Iar daca vei spune ca majoritatea populatiei face ca tine, nu uita ca majoritatea populatiei e saraca. Sa fie o coincidenta ? Nu cred, de obicei majoritatea ia decizii gresite in viata, cei ce reusesc in viata sunt minoritari. Si nu ma refer la bani, ci la libertate.

          Te mai putem ajuta si cu altceva ?

        • 100% de acord cu basme imobiliare si nu cred ca sunt singurul. poate ca multi nu a descoperit si acest blog …

        • Sa spunem atunci ca eu mi-am luat apartament la un pret foarte bun raportat la zona/calitatea constructiei „pe spinarea” voastra, a celor care se abtin sa isi cumpere in aceasta perioada si contribuie la reglementarea pietei. Apreciez „sacrificiul” vostru spre „bunastarea” noastra, a celor multi (chiar foarte multi) care cumpara prin Prima Casa, pana la urma este un beneficiu mutual as zice eu 😀 Multumesc din suflet eroului necunoscut al neamului, care prin sacrificiul lui, a facut posibil ca eu sa imi gasesc apartament la un pret foarte bun!

        • „Ce nu pricepeti voi este ca sunt foarte, dar foarte multi oameni care vad in a fi proprietar cu totul altceva”

          Eu, de exemplu, vad in a fi proprietar in primul rand dreptul de dispozitie asupra proprietatii respective. Tu poti sa dispui in mod liber de proprietatea pe care o ai ipotecata?

  5. Cu toate astea dezvoltatorii prefera sa vanda chiar si prin sistemul lor de creditare, decat sa inchirieze. De inchiriat inchiriaza doar daca nu vand ca sa nu stea casele goale. Oare de ce?

    • Pai nu de asta au construit dezvoltatorii, ca sa vanda ? De ce ar prefera sa inchirieze in loc sa vanda ?
      Normal ca inchiriaza daca nu pot vinde. Daca am o bicicleta de vanzare si cu o cumpara nimeni, macar sa o inchiriez cu ora, nu ?

      Pana la urma care era intrebarea ?

      • N-ai inteles. Daca chiriile sunt mai mari decat ratele atunci de ce dezvoltatorii nu se axeaza pe inchirieri ci cauta disperati clienti sa vanda chiar si in rate?
        Nu cumva o fi invers?

        • A, ok, acum inteleg ce zici 🙂
          Pai chiar daca e vorba de o rata direct la constructor, la mijloc e un contract, de obicei pe 30 de ani, care garanteaza fluxul de bani. Daca inchiriaza, locatarul poate pleca oricand. E de preferat un venit mai mic, dar sigur, decat unul mai mare, dar incert.

  6. @Diana:

    Viata este un joc cu informatii incomplete(vezi teoria jocurilor). Nu stii niciodata daca ai luat sau nu decizia corecta atunci cand iei decizia, afli pe parcurs. Ce poti face tu e sa-ti maximizezi sansele, probabilistic, sa iei decizia corecta, in functie de informatiile pe care le ai. Ca e bine sa cumperi sau nu, conteaza foarte mult de situatia personala, de dorintele tale, de asteptarile tale de la viata. Mie, personal, nu-mi plac bataile de cap, sunt mai lenes si mai comod, chiria imi ofera mai multe avantaje decat o eventuala proprietate. E mai important sa stiu ca nu sunt dator, si daca am bani pentru 2 ani de chirie… de ce ar trebui sa-mi fac griji? Altii nu suporta sa stie ca altii se pot baga in viata lor(proprietarul), pe mine nu ma deranjeaza acest lucru, stiu cum sa ma acopar prin contracte si stiu sa las de la mine, atunci cand trebuie lasat. Asta nu inseamna ca toti trebuie sa gandeasca la fel, din contra, cu cat gandim mai diferit, cu atat e mai probabila evolutia.

    Florin(a.k.a domnul basme) vede lucrurile in felul lui si crede anumite lucruri, in anumite cazuri sunt de-acord cu el, alteori nu, purtam un dialog, facem schimb de idei si de informatii, incercam sa luam cele mai bune decizii pentru viata noastra fiind cat mai bine informati. Sa faci un credit imobiliar prin prima casa nu e foarte greu, e mai greu e sa strangi 5000 de euro intr-un an decat sa faci un credit imobiliar de 50 000 de euro, asta mie imi da de gandit si ma face sa fiu circumspect cu privire la piata imobiliara, dar sunt circumspect de prin 2006 cu privire la preturile din imobiliare.

    Mi-a placut o intrebare a grecului(ilias): Voi cumparati ceva care vi se pare scump? Si atunci am realizat ca de fapt lucrurile par scumpe atunci cand nu mi le permit. Si, dupa ce am privit obiectiv lucrurile, am ajuns la concluzia ca imi permit o chirie, dar nu-mi permit sa cumpar un apartament. Imi permit un credit prima casa? Da, chiar daca as avea un sfert din salariu, tot mi-as permite un astfel de credit. Dar a-mi permite un credit nu inseamna ca-mi permit si casa.

    • Heto, dupa cum ai spus si tu, uneori nu avem aceleasi pareri si recunosc ca mi s-a intamplat sa-imi dau ochii peste cap cand citesc cate un comentariu de-al tau 🙂 Dar iti dau dreptate, daca am fi toti de acord cu ce spun eu pe aici, nu am mai avea ce discuta, ne-am plictisi cu totii.
      Despre a-ti permite sau nu un apartament: cred ca mai usor cumperi un apartament prin credit decat cu banii tai. Pentru ca atunci cand ai reusit sa strangi banii, esti foarte constient de valoarea lor. Un lucru ti se poate parea scump si daca ti-l permiti.

  7. Moise Guran e un personaj cel putin suspect! Dupa ce si-a pierdut toti banii jucand la bursa, conform declaratiilor fostilor sai colegi din Menajeria lui Voiculescu, Acum cauta sa-i invete pe altii cum sa faca bani: Ba cum e bine cu bursa, ba cum e bine cu valutele, ba cu oportunitatile de investitie in imobiliare…Ciudat ca un astfel de personaj poate face audienta; hai, inteleg sa dea lectii altora unul care a demonstrat ca e in stare sa faca ceva pentru el insusi, dar Guran….Prea miroase a lobby pentru imobiliari si pentru banci! Bine, in alta ordine de idei, se incadreaza in cohorta de personaje ce ne influenteaza viata zi de zi: Popi homosexuali, Strategi ai economiei care n-au facut in viata lor macar o covrigarie, militieni- capi de retele infractionale, etc. Asa ca, de ce n-ar bate si Guran , care s-a lasat singur fara bani- campii, invatandu-i pe altii cum sa se pricopseasca? Partea mai nasoala e ca sunt unii care chiar cred ce spune!

    • Nu stiu nimic de banii lui Moise, dar imi vine sa arunc televizorul pe geam cand il aud intrebandu-se, aparent naiv, de ce aleg romanii creditul Prima casa. Nu stiu insa daca a discutat vreodata in emisiunea lui motivele pentru care romanii ar trebui sa spuna „pas” programului.Si nu ca nu ar sti, ci minte prin omisiune.
      Da, dar stii cine sunt fanii lui cei mai mari ? Tocmai cei ce au datorii cat casa.

  8. puterea manipularii este invers proportionala cu diversitatea informatiei si nivelul intelectului. Insa sa nu uitam si de toleranta…daca eu consider ca trebuie sau nu sa cumpar, tu persoana terta trebuie sa mi respecti parerea!
    spun asta , pentru ca am simtit o aversitate in unele comentarii, probabil datorita implicarii emotionale…
    bancile si baietii destepti exact pe asta mizeaza, pe acest spirit de turma…
    Diana, te felicit pt apartament, si mai ales pt atitudinea ta optimista,senzatia de multumire de sine fiind una dintre cele mai placute stari psihice, insa , deoarece locuiesc momentan in vestul extrem al Europei, iti dau un exemplu des intalnit aici:
    -cumperi un apartament intr o zona rezidentiala frumoasa, in 1-2 ani se schimba populatia majoritara din cartier cu obiceiuri si comportamente incompatibile cu stilul familiei tale iar pretul apartamentului este la jumatate datorita acestui fapt.
    -un job foarte buna in celalalt capat al tarii sau poate, afara;
    Adica are si chiria partile ei bune( ai impachetat si ai plecat) in prezent existand un trend de chirie, de leasing si la smartphone-uri.
    Si inca un lucru, cei ce au inchiriat apartamentul in baza unui contract de inchiriere legal devin practic proprietarii apartamentului pe perioada chiriei, un fel de superuseri…

    • De acord cu ce spui legat de respectarea deciziilor si parerilor celorlalti. Dar sa nu uitam ca:
      1) Cei ce refuza momentan sa cumpere un apartament pun presiune pe preturi. Teoretic, ajuta la scaderea lor.
      2) Cei ce cumpara acum, la preturi maricele, pun o presiune inversa pe preturi: valideaza preturile, le ajuta sa se mentina la nivelul actual.

      Cei din prima categorie sunt minoritari, prin urmare efectul deciziei lor e neglijabil (oare ?). Daca cei ce cumpara azi le sunt datori, intr-o mica masura, celor ce se abtin, nu putem spune ca si reciproca e valabila, dimpotriva. De asta cred ca cei ce au decis sa cumpere ar trebui sa fie mai rezervati in declaratii si sa isi vada linistiti de plata ratei.

      In Romania prea putini inchiriaza pe baza unui contract. Cei mai multi proprietari se feresc, si cei mai multi chiriasi romani iti vor spune ca e greu sa impuna un contract proprietarilor.

      • Vreau sa fac o singura adaugare. Ca si chirias e mai bine sa n-ai contract, dar oamenii nu cunosc legea si cred ca proprietarul e stapan… ei bine, cand proprietarul nu incheie contract, foarte greu mai poate da afara pe cineva care nu vrea sa plece(vreo 2-3 ani cat dureaza un proces cu toate formele lui). In acest timp, cat e un proces pe rol, nu poate sa faca NIMIC, nu poate sa taie curentul, nu poate sa taie apa chiar daca sunt pe numele lui. Este periculos sa fii proprietar si sa inchiriezi fara contract.

        • Am auzit un caz in care chiriasii ce nu-si mai permiteau plata caldurii (apartamentul nu avea centrala termica proprie) i-au spus proprietarei ca isi cauta chirie in alta parte. Respectiva i-a apostrovat isteric (“am rata de platit, tampitilor !”) si seara, cand chiriasii s-au intors, yala era deja schimbata. Oamenii s-au dus la politie, dar cum nu aveau contract care sa arate ca sunt chiriasi, au ramas pe langa (nu stiu ce s-a intamplat cu lucrurile lor).
          Din pacate in Romania multe se pot intampla.

        • Plangere la politie pentru violare de domiciliu. Contractul, in forma lui civila nu e neaparat necesar sa fie in scris. Contractul scris il facem pentru a putea dovedi in fata unor terte persoane ceea ce am discutat intre noi.

          Din nou, plangere penala impotriva proprietarului pentru violare de domiciliu. Se poate demonstra cu inscrisuri(chitante ale utilitatilor care sunt la mine), cu martori, cu lucrurile aflate in respectiva locatie faptul ca noi am locuit acolo si se prezuma ca am avut un acord al proprietarului. De-acolo e treaba justitiei… pedeapsa e privare de libertate de la 6 luni la 4 ani… Viata-i dura chiar si cu proprietarii…

        • + eu intotdeauna schimb butucul de la usa cand ma mut undeva. Nu accept ca altcineva sa poata intra la mine in casa cat sunt plecat.

        • Pai chitante nu aveau, pentru ca erau in apartament. Eu platesc gazul si electricitatea prin online banking, si as avea practic desfasuratorul de la banca ce arata ca platesc lunar. E o idee buna sa platesti chiria intr-un cont bancar, cu mentiunea „chirie”, in felul asta ai o dovada clara ca esti chirias.
          Martori, probabil vecini. Dar multi nu se baga in treburi din-astea.
          Da, probabil daca veneau cu politia in timp util, mai gaseau din lucruri.Dar din cate am auzit, politia le-a spus ca daca nu au contract, nu ar avea cum sa ii ajute. Evident, daca aveau contract, era tot in apartament. Cu siguranta nici politia nu s-a sufocat sa ii ajute.

          Oricum, chiar daca genul asta de experiente te pot marca, nu vad in rata o solutie, nu la preturile actuale. E ca si cum cineva ti-ar taia un deget, iar tu, ca sa scapi de necaz, iti tai singur toata mana

          Schimbatul butucului e o treaba buna. Eu pana acum nu am facut-o, desi am vrut la un moment dat. Probabil ca data viitoare cand ma voi muta il voi schimba.

        • Inisisti sa faci o plangere PENALA pentru violare de domiciliu, o sa-i vezi pe politisti ca se misca foarte rapid si foarte frumos. Iei un prieten cu tine, care a fost la tine in casa cat ai stat in chirie si-l pui si pe el sa dea o declaratie. Cand administratorul e intrebat de la cine a primit bani pentru intretinere, in ultimul an de zile, o sa spuna adevarul, implicatiile sunt prea grave ca cineva sa-si puna pielea la saramura.

          In codul penal nu apare nicaieri sintagma de „proprietar” ci „persoana care le foloseste”: „”Patrunderea fara drept, în orice mod, într-o locuinţa, încapere, dependinţa sau loc împrejmuit ţinând de acestea, fara consimţamântul persoanei care le foloseşte, sau refuzul de a le parasi la cererea acesteia, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani.”

  9. Mie intotdeauna aparatorii inversunati ai pozitiei „cumpar apartament in rate” mi se pare ca sunt cei care la nivel subconstient au o rîcîitură cum ca e posibil sa fi facut o prostie.

    • E o atitudine normala, pana la urma. Evident ca isi doresc sa creada ca au luat o decizie buna. Iar daca au remuscari legate de pret, isi spun ca macar stau in casa lor, ca nu banii sunt importanti. Eu ii inteleg, dar mi-as dori sa dea mai putine sfaturi celor ce nu au facut inca pasul. Pentru ca spre deosebire de chirie, nu prea mai e cale de intoarcere.

  10. Imi cer scuze pentru lungimea postarilor (2). Incerc sa fac o corelare intre :

    CITEZ (data Aprilie 2008 !!!)
    „Asociatia Nationala a Evaluatorilor din Romania (ANEVAR) a purtat recent discutii cu Asociatia Romana a Bancilor (ARB) in vederea realizarii unei baze de date cu tranzactiile imobiliare incheiate in tara, ceea ce ar putea reduce caracterul speculativ al pietei, informeaza asociatia.
    „Intalnirea cu ARB de zilele trecute a fost doar primul pas in acest demers de transparentizare a pietei imobiliare si intentionam sa continuam discutiile si cu Uniunea Notarilor Publici din Romania, precum si cu alti jucatori din piata, care ar putea avea o contributie la realizarea unei astfel de baze de date” a declarat presedintele ANEVAR, Adrian Vascu.
    Aceasta baza de date ar putea inlesni activitatea evaluatorilor imobiliari, ar contribui la acuratetea estimarilor din rapoartele lor de evaluare si ar servi ca o baza de referinta pentru toti utilizatorii interesati de stadiul si evolutia pietei imobiliare.
    Potivit Standardelor Internationale de Evaluare, adoptate si in Romania de catre ANEVAR, metoda comparatiilor de piata este cea mai potrivita pentru estimarea valorii unei proprietati imobiliare.
    „Sprijinul Bancii Nationale a Romaniei este foarte important pentru un astfel de demers, iar declaratiile recente ale Guvernatorului BNR, Mugur Isarescu, legate de ridicarea gradului de transparenta a sectorului imobiliar si de oferirea de date oficiale cu privire la valorile reale din tranzactii nu pot decat sa ne bucure” a mai precizat Presedintele ANEVAR.
    Acesta a adaugat ca bancile, notarii, agentiile imobiliare si evaluatorii detin informatii relevante pentru a face piata mai transparenta, dar ca aceste informatii trebuie adunate pentru realizarea unei „imagini de ansamblu” care ar reduce speculatiile de pe piata imobiliara romaneasca. …”

    • Stai linistit, nu e nici o problema 🙂
      Iti dai seama ca nu se doreste cu adevarat transparenta. Interesele sunt prea mari. Ar fi atat de simplu sa se faca o statistica cu preturile din actele notarilor. Dar fara transparenta, manipularea merge ca unsa.

  11. si CITEZ (Februarie 2013 !!!)
    „Adrian Vasilescu: Din păcate, nu avem un preţ mediu în România pentru locuinţe. Preţul real rămâne o necunoscută
    Consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu, atrage atenţia că preţul real al locuinţelor din România continuă să rămână o necunoscută, în lipsa unui indice oficial al pieţei imobiliare, aşa cum există în alte ţări europene. Vânzătorii şi cumpărătorii se ghidează în principiu după costul creditelor, însă şi puterea de negociere este importantă în obţinerea unui preţ mai bun.
    În emisiunea Catalog Imobiliar, consilierului guvernatorului Băncii Naţionale a României arată că, „din păcate, nu avem un preţ mediu în România” pentru locuinţe. „Nu l-a făcut nimeni şi nici nu cred că se poate face. Nu avem o oglindă deci a preţurilor exacte de pe piaţa imobiliară şi nici nu ştim exact cum se mişcă banii în această piaţă”, explică Adrian Vasilescu.
    Stabilirea unui indice imobiliar pare aşadar un demers dificil pe o piaţă în care vânzătorii şi cumpărătorii se ghidează după două preţuri: cel afişat şi cel la care se încheie tranzacţia. Între acestea există o diferenţă şi de 15%.
    Încercări de calculare a unui reper imobiliar credibil au existat. În urmă cu trei ani, o singură dată, Institutul de Statistică a publicat un indice al preţurilor locuinţelor, în funcţie de datele comunicate de notari. În lipsa unor repere oficiale, vânzătorii şi cumpărătorii ţin cont de dobânzile creditelor imobiliare.
    Notarul public Cristina Tatomir detaliază: „Prețul îl dă creditul pe care îl lansează băncile în piață. Dacă unicul credit care circulă în piață este Prima Casă, atunci toate tranzacțiile se învârt în jurul valorii de la Prima Casă. Adică 60.000, 50.000, mai mult nu.” Pe piaţa imobiliară există însă diverşi alţi indici ai unor agenţii imobiliare, care iau în calcul preţurile cerute de proprietari. Potrivit datelor prezentate de portalul de specialitate imobiliare.ro, preţurile apartamentelor au scăzut cu 52% din martie 2008 (momentul de vârf al pieţei) până la sfâşitul anului trecut.”
    O parere.
    Oare actorii care dicteaza ce se intampla pe piata imobiliara sunt : bancile, notarii, agentiile imobiliare si evaluatorii ?
    Si daca da, ce interese au ei ? Toti acestia din ce traiesc ?
    Felicitari Diana pentru apartament. Ai un camin.

  12. si

    CITEZ (Februarie 2013 !!!)
    „Adrian Vasilescu: Din păcate, nu avem un preţ mediu în România pentru locuinţe. Preţul real rămâne o necunoscută
    Consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu, atrage atenţia că preţul real al locuinţelor din România continuă să rămână o necunoscută, în lipsa unui indice oficial al pieţei imobiliare, aşa cum există în alte ţări europene. Vânzătorii şi cumpărătorii se ghidează în principiu după costul creditelor, însă şi puterea de negociere este importantă în obţinerea unui preţ mai bun.
    În emisiunea (nu dau nume sa nu fie reclama), consilierului guvernatorului Băncii Naţionale a României arată că, „din păcate, nu avem un preţ mediu în România” pentru locuinţe. „Nu l-a făcut nimeni şi nici nu cred că se poate face. Nu avem o oglindă deci a preţurilor exacte de pe piaţa imobiliară şi nici nu ştim exact cum se mişcă banii în această piaţă”, explică Adrian Vasilescu.
    Stabilirea unui indice imobiliar pare aşadar un demers dificil pe o piaţă în care vânzătorii şi cumpărătorii se ghidează după două preţuri: cel afişat şi cel la care se încheie tranzacţia. Între acestea există o diferenţă şi de 15%.
    Încercări de calculare a unui reper imobiliar credibil au existat. În urmă cu trei ani, o singură dată, Institutul de Statistică a publicat un indice al preţurilor locuinţelor, în funcţie de datele comunicate de notari. În lipsa unor repere oficiale, vânzătorii şi cumpărătorii ţin cont de dobânzile creditelor imobiliare.
    Notarul public Cristina Tatomir detaliază: „Prețul îl dă creditul pe care îl lansează băncile în piață. Dacă unicul credit care circulă în piață este Prima Casă, atunci toate tranzacțiile se învârt în jurul valorii de la Prima Casă. Adică 60.000, 50.000, mai mult nu.”
    O parere. Oare actorii care dicteaza ce se intampla pe piata imobiliara sunt : bancile, notarii, agentiile imobiliare si evaluatorii ? Si daca da, ce interese au ei ? Toti acestia din ce traiesc ? Felicitari Diana pentru apartament. Ai un camin.

  13. Raspund printr-o alta postare deoarece am mai mult spatiu. Puterea exemplului :
    CITEZ
    „Valoarea imobilelor depreciata datorata crizei financiare globale = cea mai buna situatie pentru reevaluarea patrimoniului imobiliar al companiilor
    Februarie 2009
    „ …. , a declarat A.C., directorul general al D., companie specializata in evaluarea de proprietati imobiliare . Sa dam un exemplu simplu:
    Firma WWW din Bucuresti a cumparat acum 3 ani in decembrie un spatiu comercial la parter de bloc in cartierul Pantelimon cu suma de 100.000 Euro. Si-a introdus activul in contabilitate la valoarea de schimb din momentul cumpararii si a platit in fiecare an 1,5% impozit, adica (circa 60 milioane lei vechi, adica 5 milioane pe luna)
    Anul trecut in iulie managerul – un om prevazator si ordonat se gandea sa-si faca reevaluarea, sa nu fie surprins de impozitul majorat la 10% !! in cazul depasirii termenului de 3 ani de la achizitie/ultima reevaluare, cu toate ca termenul expira la sfarsitul lui 2008.
    In iulie 2008 criza nu incepuse sa-si produca efectele vizibile in toata societatea romaneasca, imobiliarele erau inca “pe val”, se dadeau credite si dezvoltatorii erau inca optimisti, apartamentele vechi se vindeau inca a doua zi de cand proprietarul vorbise cu administratorul blocului si cu colega de birou despre intentie….
    Managerul a luat legatura cu un evaluator pentru executarea lucrarii, au semnat contract cu termen si tarif si peste catva timp evaluatorul i-a predat lucrarea, si-a incasat onorariul si gata. Surpriza! Spatiul era evaluat la 850.000 Euro!(de altfel chiar era valoarea de piata corecta din iulie 2008) 1,5% reprezenta mai mult decat 10% din valoarea veche si chiar nu avea rost sa se prezinte la Fisc astfel.
    In decembrie, acelasi evaluator i-a refacut lucrarea la 350.000 Euro, rezultat justificat pe piata in plina criza de la sfarsitul anului. Managerul trebuie sa scoata de 3 ori si jumatate mai mult dar nu de 6,7 ori mai mult ca pentru impozitul penalizator de 10%.
    Desi valorile de azi sunt inca mai mari decat cele de acum 3 ani, totusi ele au scazut mult fata de varful balonului imobiliar de asta vara.”
    Lenin – „invatati, invatati, invatati”. Oare o fi bine ? ….

  14. Off-topic: Ce viu a devenit brusc si blogul tau. Anul trecut prin vara aveai 1 comentator, maxim 🙂 In ritmul asta, o sa ajungi TF2 🙂
    On-topic:
    Am cateva observatii:
    1. Multe dintre articolele tale (si ale celor care prezinta situatia bulei imobiliare din Romania asa cum e, adica cei putini) pornesc de la presupunerea ca majoritatea absoulta a celor care au accesat PC1/2/3/xxx nu-si prea permit rata la banca + restul cheltuielilor care apar la detinerea (in ‘leasing’ de la banca) a unui apartament luat in rate. Realitatea nu e chiar asa. Cel putin nu in proportiile pe care le expuneti voi. Personal, cunosc cativa programatori (ma rog, lucratori in domeniul IT). Fosti colegi de liceu. Si cativa angajati prin banci sau firme de audit (big4). Fosti colegi de facultate. Si ceva angajati prin agentii de publicitate. Colegi de breasla. Toti intre 27 si 35 de ani.
    „Programatorii” castiga (mult) mai bine decat ceilalti. Dar cam toate 3 categoriile isi ‘permit’ un credit PC. Si cheltuielile suplimentare. Si multi au contractat un asemenea credit. Singurii care raman cu o suma consistenta ‘pentru a trai’ dupa ce-si platesc ratele sunt programatorii. Dar si celelalte 2 categorii pot sa-si plateasca rata, toate cheltuielile, sa mearga cu masina la munca, sa manance ce si cand vor si sa mearga in vacante din cand in cand. Diferentele apar la tipul de masina condusa, locul unde isi fac vacantele si frecventa lor si cheltuielile suplimentare. Si la faptul ca doar prima categorie si-ar permite (daca ar vrea) sa SI economiseasca bani. Restul doar traiesc pentru a-si cheltui banii pe care-i castiga, practic detinand doar masina, ce au prin casa si ‘contractul cu banca’.
    Nu prea cred ca sunt in masura sa le judec gradul de fericire, dar as spune ca primii sunt mai lipsiti de griji decat ceilalti. Dar nimeni nu-si smulge parul din cap din pricina creditului pe 30 de ani contractat. Si absolut nimeni dintre ei nu se gandeste la viitor. „Ce se intampla daca apare un copil, ce se intampla daca nu mai pot munci, ce se intampla daca sunt dat afara si nu-mi gasesc un loc de munca pt. 6 luni?” sunt intrebari care nu le trec prin cap. Primii si-ar gasi un job usor ‘la nevoie’. Ceilalti… nu prea.
    Ce vroiam eu sa zic e ca PC nu a fost accesata numai de ‘sarmani’. Nici macar de oameni care castiga doar mediul pe economie. Din pacate, a fost accesata si de multi care ar fi putut strange bani si ar fi avut puterea de a negocia cu vanzatorii un pret mai realist. Dar nimeni nu gandeste in perspectiva.

    2. Am si exemple de cativa bugetari (profesori, functionari la stat si asistenti medicali) care si-au luat casa prin PC. Oamenii astia nu par, la randul lor, ATAT de ingrijorati de povara ratelor si cheltuielilor lunare. Sau asa vor sa dea de inteles. Doar ca felul in care-si fac munca mi se pare ca spune altceva. Una e sa ramai cu 4000-8000 lei/familie dupa ce-ti platesti ratele si alta e sa ramai cu 1000-2000. Dar traiesc si asa.

    3. Problema vine de la faptul ca toata lumea, de la sarac la ‘platit f bine pt. Romania’ (ca bogat nu pot numi un om care face 2000 euro pe luna) considera ca ‘asta e pretul pietei si n-are sens sa incerc sa schimb ceva’. Si toti accepta sa plateasca aprox. acelasi pret pe un bun pe care poate doar unii dintre ei si l-ar permite la valoarea actuala.

    4. Semnul mare de intrebare pentru mine este de unde apar noi si noi valuri de romani ‘care se incadreaza’ pentru a-si lua un credit de tip PC, care pastreaza preturile mari ale tranzactiilor imobiliare. Sunt cateva milioane de credite luate deja in Romania. Avem aproape 100.000 de credite imobiliare PC. De unde apare in continuare cererea ‘solvabila’? Noua generatie de absolventi de facultate, care se angajeaza pe 2-300 de euro si abia stiu sa lege 3 propozitii n-ar trebui sa fie ‘cerere solvabila’. Deci daca cerere nu exista (nu la preturile actuale), preturile cum de raman in continuare sus?

    • Nu am spus (neaparat) ca cei mai multi nu isi permit creditul Prima Casa, ci ca:

      a) Cei cu venituri mari se comporta bizar: in loc sa economiseasca, prefera sa cumpere preponderent prin credit. Si mai fac o boacana: se vand prea ieftin. Un programator ce castiga peste 1000€ pe luna ar trebui sa isi permita o casa, nu un apartament amarat cumparat cu 50.000€. Dar cum casele sunt si mai scumpe, isi cumpara un apartament. Aici ar trebui sa se intample click-ul mental, sa-si puna intrebari. Dar nu o fac.
      Legat de siguranta locului de munca: consider ca IT-ul ofera joburi „high payment & high risks”: nu stiu cat de usor le va fi it-istilor sa isi gaseasca joburi in caz de o bubuiala economica serioasa. In acele vremuri, cred ca un instalator va castiga mai usor o paine. Stiu, pare nebunesc ce zic, dar asa mi se pare (si eu sunt IT-ist, dar incerc sa invat si alte lucruri pe langa meseria asta). Uite, in Grecia sunt batrani care strang lemne prin parcuri pentru a avea ce pune pe foc. Nu stiu ce servicii le poate oferi un IT-ist, ei au nevoie de servicii „basic”, nu „high-end”. Au nevoie de mancare, haine, adapost, nu de software. oricat ar fi de greu de crezut, nu internetul si smartphonurile ne fac viata placuta, ci apa calda, canalizarea, electricitatea etc.

      b) Preturile actuale nu au nici un fundament economic din moment ce majoritatea populatiei castiga cel mult salariul mediu pe economie (ar mai fi si veniturile „la negru”, dar nu poti lua un credit cu venituri nedeclarate). Iar cei cu venituri mari care accepta preturile nu mai dau nici o sansa majoritatii, mentinand preturile acolo unde sunt acum. Stiu, e cu bataie lunga, de ce le-ar pasa lor de chestia asta, dar totusi…

      c) De unde mai apar clienti ? Generatia 1980-1990 a fost destul de numeroasa, iar membrii ei au 23-33 de ani, varste la care oamenii isi cam cauta locuinta. Abia cand generatia asta va trece de varsta cumpararii se vor vedea efectele cererii in scadere (pentru ca dupa 90 natalitatea a scazut mult).
      E adevarat, cei mai tineri din generatia de mai sus nu castiga mult si prin urmare nu sunt solvabili. Dar nici tranzactii nu sunt asa de multe. Atata doar ca cele care se fac, se fac la preturi mari. Vanzatorului nu ii pasa ca s-a vandut (exagerand un pic) un singur apartament pe luna in tot cartierul. El stie doar pretul. Daca a fost mare, vrea si el la fel, chiar daca asteapta de 3 ani sa vanda.

    • Pornesc de la constatarea lor „asta e pretul pietei si n-are sens sa incerc sa schimb ceva” si fac putina istorie.
      2006-2007 – cresc preturile de la o saptamana la alta – lumea „cumpara in draci” ca pe vremurile trecute – „dati un singur tacam sa ajunga si-n spate la noi”.
      2009-2012 – multi analisti – „preturile vor inceta sa scada ; in momentul de fata se constata o stagnare, dar in scurt timp preturile vor avea un trend crescator…”. Si din 2009 preturile tot scad …
      Cand nu au putut sa schimbe ceva cand constat ca s-a schimbat ceva ? Si daca s-a schimbat ceva ; atunci ce s-a schimbat ?
      Referitor la „Deci daca cerere nu exista (nu la preturile actuale), preturile cum de raman in continuare sus?”. Intreaba cunostinte de la Cluj : ce se zvonea in perioada de sfarsit a Caritas-ului ? Singura diferenta este ca in programul PC sunt alti actori.

  15. As incerca sa-ti dau eu un raspuns: Bula imobiliara si cresterea aia idioata a preturilor, nu s-a datorat neaparat celor care AU AVUT NEVOIE de o locuinta si au cumparat-o, n-are importanta cum; marea majoritate a celor care au cumparat case in draci, au fost cei cu bani de investit; Le-au luat cu intentia de a face si mai multi bani; aceia au fost in masura sa rostogoleasca preturile la deal, iar multi dintre ei sunt EXACT cei care au si puterea sa puna pe unul precum Guran sa prosteasca prostii, sa-l influenteze pe Vasilescu s-o dea dupa cires, sa-l faca pe ala de la ANEVAR sa bata campii si pe Primul Ministru sa taca si sa inghita, compensand pierderile bancilor de la Bugetul de Stat! Astea sunt de fapt, motivele pentru care nu se procedeaza la o impozitare diferentiata a proprietarilor de…O locuinta, fata de proprietarii care au O SUTA de locuinte, de exemplu, asemenea majoritatii tarilor din Vest; Atunci cand ii lasi pe aia cu 3 scari de bloc in proprietate sa plateasca 120 de RON pe an pentru fiecare, in conditiile in care majoritatea sunt declarate GOALE la Fisc, sau chiria declarata e de 300 Ron/luna, asta nu mai e „Incurajarea economiei”, ci interesul unor smecheri cu parghii prin cercurile Puterii, ca sa faca bani, cu riscul de a ingheta piata.

  16. Ma intreb ce cauta pe bloguri de genul acestuia persoane care sunt deja „proprietari”, sunt fericite, considera ca au luat decizia perfecta, nu au nici un fel de frustrare si nici un alt interes ( cand ne povestesc cat de minunat e sa te inhami la la un credit pe nu stiu cati ani si sa platesti un pret aproape dublu ).

      • Curiosii mor repede 🙂 Ca sa iti satisfac curiozitatea, ca doar eu sunt vizata, intru pe blogul tau pentru ca ai opinii pertinente si foarte bine argumentate (cu toate ca nu sunt de acord cu multe dintre ele), insa asta nu ma impiedica sa apreciez stilul acestui blog. Nu sunt nici frustrata, nici nu ma dau peste cap de fericire ca am un credit la casa, a fost alegerea personala care mi-a adus anumite avantaje semnificative. Pur si simplu mi-am exprimat parerea fata de subiectul tratat. Daca te deranjeaza atat de tare ca am o parere total diferita fata de a ta, o sa ma retrag si o sa consider ca nu accepti pe acest blog alte opinii in afara de cele care rezoneaza cu ale tale (drept dovada tonul care s-a vrut a fi sarcastic cu care mi-ai raspuns la comentariu 🙂 ) In rest, toate bune si frumoase! 🙂

        • Diana, spui ca apreciezi blogul de fata, dar comentariile tale referitoare la textul de aici au fost doar offtopic: eu am vorbit despre manipularea din presa, tu ai ales sa vorbesti despre cu totul altceva.

          Oricat de fericita ai fi pentru ca nu mai stai in chirie (nu contest acest lucru), trebuie sa recunosti totusi ca mentinerea preturilor la nivelul actual iti da sentimentul ca ai facut o alegere buna. O scadere a preturilor insa nu pica foarte bine. Oricat de bine ar fi platit, nimanui nu-i place sa stie ca putea iesi mai ieftin, mai ales din cumpararea unui apartament.

        • „intru pe blogul tau pentru ca ai opinii pertinente si foarte bine argumentate”
          De acord, da asta nu e o explicatie pt scopul vizitei. Din cate am citit eu subiectul e cam unul: imobiliarele.
          Si daca pe tine nu te mai intereseaza acest subiect ( plus ca ai cu totul alta parere ), tot nu pricep de ce iti mai pierzi timpul pe aici, asa, fara nici un interes …

        • @D: Ca sa se mire unii si altii. Gata, te-ai mirat, poti sa treci mai departe 🙂
          @ Basme imobiliare: Ai perfecta dreptate cand spui ca o eventuala scadere a preturilor nu pica deloc bine din punctul de vedere al unei persoane care se inhama la un credit pe 10, 20 sau 30 de ani, insa uiti sa iei in calcul si alti factori foarte importanti care cantaresc in luarea acestei decizii. In rest, sunt total de acord cu ceea ce spune Cristian (mai ales la punctul 1) .

        • Raspunsul tau imi aminteste de grupa mica. Multumesc ca m-ai facut sa rad cu lacrimi ! 🙂

          Dar daca tot ai deschis o discutie in care vrei sa iti exprimi parerea, hai ca poti …
          Si nu, nu trec mai departe ( oricat ti-ai dori tu ) pentru ca pe mine ma intereseaza subiectul. Si imi miroase a pute afirmatiile de genul vai da ce minunat e sa ai credit si sa fii proprietar din partea unor persoane, bineinteles, total dezinteresate. 🙂
          Deci, scopul vizitei ?

        • Mda, iti dai seama ca ai ignor total de la mine, nu te mai agita, pentru ca nu trebuie sa ma justific in fata nimanui :)) Asa ca fie ca vrei, fie ca nu vrei, vei fi nevoit sa „treci mai departe” . Iti doresc monolog placut in continuare! 🙂

Lasă un răspuns

