Închiriezi un apartament gol ?

Smiling attractive couple sitting on floor in home.Am citit de curând o strategie pentru proprietarii ce doresc să închirieze eficient: oferirea unui apartament nemobilat şi neutilat sau utilat parţial. Se presupune că deşi preţul e astfel redus, pe termen lung randamentul va fi mai mare, pentru că chiriaşii îşi vor putea amenaja locuinţa după bunul plac şi, datorită confortului sporit şi preţului mai mic, nu vor fi tentaţi să plece prea repede (de aici rezultând mai puţine luni cu apartamentul liber).

Dacă e sau nu rentabilă această variantă pentru proprietari e mai puțin relevant, mă interesează povestea mai mult din punctul de vedere al chiriaşului. Prin urmare, observ următoarele plusuri şi minusuri:

Avantaje:

  • îţi poţi mobila/utila apartamentul după bunul plac, poţi cheltui oricât de puţin sau oricât de mult, te poţi simţi ca acasă (deşi spun cu mâna pe inimă că poţi simţi acelaşi lucru şi cu mobila cumpărată de alţii, suntem totuşi fiinţe adaptabile. Iar clişeele „poate vrei să baţi şi tu un cui” sau „poate vrei să umbli în fundul gol prin casă” nu ţin: te descurci de cele mai multe ori şi fără cuie suplimentare (sau le poţi bate fără să facă atac de cord proprietarul, dacă nu-s mai multe de 1 pe metrul pătrat de perete). Mai mult, studii recente arată că şi în chirie te poţi plimba în costumul lui Adam.
  • chirie mai ieftină.
  • nevoie redusă de a schimba locuinţa.

Dezavantaje:

  • dacă expiră contractul şi nu îl poţi reînnoi, e cam aiurea să cari mobilă şi electrocasnice mari în noua locaţie. Nu imposibil, au apărut şi pe la noi firme de mutări şi nu sunt scumpe (practic plăteşti un taxi-dubă), dar e mai incomod decât cazul în care ai doar haine şi câteva ustensile şi electronice de mutat. Şi cum n-am auzit pe nimeni să aibă contract de închiriere pe o perioadă mai mare de 5 ani, te poţi aştepta la orice. Un proprietar îmi povestea că plecat fiind din ţară, a dorit să se întoarcă la un moment dat şi a trebuit să ceară chiriaşilor să plece (cu un preaviz de câteva luni, căci era iarnă şi frig). La fel cum altcineva (nu avea contract) a trebuit să se mute pentru că fiul proprietarei revenea tot de pe alte meleaguri.
  • deşi chiria e mai mică, ai cheltuieli suplimentare cu utilarea şi mobilarea, 5000€ sau chiar mai mult. La un credit de nevoi personale pe 5 ani, rata lunară e peste 100€, deci trebuie luată în calculul costului total al chiriei.

Eu sunt reticent în a închiria un astfel de apartament (poate doar dacă proprietarii ar fi cunoscuţi care să mă asigure prin contract că nu vor vrea să vândă mulţi ani de-acum încolo).

Tu ai închiria(t) vreodată un apartament gol ?

16 răspunsuri la „Închiriezi un apartament gol ?

      • Asta ai înțeles tu? Te-ai gândit măcar o clipă că, poate, simpla mea remarca a fost bine intenționată? Suntem sufocați de fițuici de proastă calitate; suntem manipulați și indobitociți de mass media. Basmeimobiliare este printre puținele bloguri pe care le mai citesc, pentru că oferă un altfel de conținut. E, oare, de condamnat faptul că îmi doresc să nu observ asemenea confuzii de termeni (locație / locuință) într-un blog al cărui scop este de a informa și a nu dezinforma? Cum se face că te-ai simțit tu atacată și nu Florin? E o mare pierdere ca ne sfășiem între noi pentru toate nimicurile și că nu vrem să învățăm nimic din micile critici constructive.

  1. Nu am incercat niciodata aceasta varianta, din motive de comoditate. In general, am cautat ca mobila sa fie macar partial noua. Si da, in apartamentul inchiriat in care stau ma simt ca acasa 🙂

  2. Depinde ce conteaza pentru tine si cat de mult ai de gand sa locuiesti intr-un loc.
    In primavara am vazut 2 apartamente foarte misto partial mobilate. Proprietarul1 cerea o chirie „in opinia lui” sub pretul pietei (adica media pietei era de 300 euro pentru 2 camere in zona aia, el cerea 1200 lei). Proprietarul2 cerea 300 euro, din care se scadea doar in primul an o suma stabilita de el (50 euro/luna). Asta inseamna cam 600 euro „reducere”/an. Doar ca 1 pat + 1 saltea + 1 canapea + 1 frigider + 1 masa costa mai mult de 600 euro. Din al doilea an urma sa renegocieze chiria. Asta putea insemna si-n plus, si-n minus.
    Daca diferenta de chirie e substantiala, astfel incat sa acopere o parte din costurile initiale, ar merita. Altfel… atata timp cat mobila nu e murdara si salteaua de dormit e ok, nu-mi trebuie mobila „aleasa de mine”.

    Cand imi cautam (acum vreo 2 ani), chirie in Viena, am observat ca un procent important din apartamentele de inchiriat erau ‘goale’. Culmea e ca nu prea era diferenta la chirie. Deci ce e la noi rar, la altii e relativ des intalnit.

    • Stiam ca nemtii inchiriaza de cele mai multe ori fara mobila, poate doar bucataria utilata, dar cam atat, dar din ce zici tu, se pare ca si austriecii fac cam la fel. In Uk, de exemplu, auzisem ca rareori gasesti o chirie fara mobila.
      Faptul ca nu existau diferente de pret s-ar putea sa aiba o explicatie (probabil te-ai gandit, ca si mine, ca ar trebui sa fie mai ieftin): daca nu ai mobila, poti cumpara fix cea care iti place, deci asta poate insemna un confort sporit (libertatea de a putea mobila dupa bunul plac).

      Nu am vazut prea multe tari straine, dar Austria mi-a placut, mai ales Viena: mi s-a parut atata de normala si civilizata (pana si zonele mai rau famate arata al naibii de normale, nici nu stiu de ce le considera ei asa). Cand ma gandesc la emigrare, Viena sare prima pe lista. Daca n-ar fi limba asta germana 🙂

  3. De ce sa inchiriezi un apartament gol? La noi nici macar nu se respecta contractele … pentru ca deh… esti ‘pe persoana fizica’… si esti degeaba. Majoritatea apartamentelor au fost locuite si nu arunca nimeni mobila veche pt tine. Iar la pret… Nu lasa nimeni… Proprietarii vad numai pierderi si sunt un fel de Mesia care iti fac tie o fapta buna . Mai dureaza pana cand chestiile se vor cerne la noi. Suntem o tara de fitze si figuri… Realitatea este data de televizor… Nu de mediul in care ne scaldam. PS Stiti cat de greu este sa faci un contract inregistrat la fisc? plus ca daca proprietarul se caliceste pentru acel impozit iti inchide contractul si a doua zi. Da poti sa faci un contract la notar, dar nu doreste nimeni. Iar pana ti se da dreptate… dureaza.
    PPS Daca reglementarile s-ar respecta ca in UE sincer toata viata as fi chirias.

    • Nu e musai sa fie inregistrat la fisc, asta e problema proprietarului, faptul ca omul nu declara venitul nu invalideaza contractul semnat, el ramane valabil. Am inteles ca poate fi legalizat la notar (desi nu bag mana in foc), dar el e valabil oricum.

  4. Drobul de sare in postul asta. Eu stau cu chirie de 1 an si ceva, apartamentul este utilat(adica masina de spalat araga frigider si mobila de bucatarie) si nu am avut nici o pb pana acum, prop ma viziteaza doar cand se strica ceva. am ales sa iau unul nemobilat pentru a putea mobila cu ce vreau eu, era mai ieftin cu 50 eur pe luna iar eu planuiam sa stau 2-3 ani in chirie pana sa cumpar ceva si am preferat sa cumpar mobila de 2000 eur pe care oricum o voi folosi la casa mea. Normal ca intervine si soarta aici, poate prop. va avea nevoie urgenta sa vanda din cauza unui necaz(sau poate castig eu la lota si nu mai astept scaderea preturilor si economisirea lunara), dar in pp lucrurile ar trebui sa fie ok, a avut inchiriat pe termen lung si vrea in continuare asta. Daca te calicesti la 10-15 eur si inchiriezi de la orice bisnitar sau tigan normal ca ai sanse mai mari sa ti faca probleme. Daca nu-ti place cum vorbeste proprietarul pleci direct.Inchirierea unui ap nemobilat in opinia mea inseamna ca doresti sa stai mai mult acolo, nu te plimbi cu mobila in carca la fiecare an, de aceea si anumiti proprietari prefera sa inchirieze nemobilat.

    • Pai eu nu am zis ca nu inchiriaza nimeni, eram doar curios.
      Cu mobila care sa se potriveasca in alt apartament poate fi problematic, mai ales cea de bucatarie.
      „Daca nu-ti place cum vorbeste proprietarul pleci direct” <– total de acord.

      • apartamentele utilate au bucataria cu tot cu mobila, aia sigur nu se mai potriveste fiindca este la comanda in 90% din cazuri. Restul sigur le gasesti un loc in noua locuinta 🙂

  5. Mai degraba apartament mobilat.
    Iar daca ai nevoie, mai iei si tu cate ceva, dar chestii mici – gen comoda, masuta cafea, scaune etc.
    Cel putin asta-i cazul meu…

    • Intrebarea era pentru chiriasi, nu pentru proprietari.
      Totusi, ce s-a intamplat ? Din cate stiu, de obicei chiriasii fac stricaciuni la plecare daca au certitudinea ca proprietarul nu doreste sa returneze garantia.

Lasă un răspuns

